Ahad, 6 Mei 2012

PEMBUNGKUSAN (PACKAGING)

Pembungkusan ialah bekas untuk melindungi dan memelihara kualiti sesuatu barangan semasa dihantar, disimpan atau dipamerkan.


Pembungkusan adalah sesuai digunakan untuk membungkus makanan, hadiah, cecair, ubat-ubatan, pameran dan lain-lain. Bahan yang digunakan antaranya ialah cartoon board, plastik, multimaterial, dan waterproof board.








Sejarah

Konsep pembungkusan telah wujud sejak manusia mula berniaga. Setelah zaman industri di Eropah pada sekitar 1970-an, pembungkusan telah wujud menjadi satu bidang perdadangan yang penting.


                                                               berfungsi sebagai perlindungan bahan


Selain daripada strategi pemasaran, branding dan iklan, di antara kriteria lain yang perlu diberi penekanan ke atas pembungkusan ialah ; reka bentuk, reka letak yang tertumpu kepada perletakan taipografi, pemilihan dan kesesuaian warna dan grafik serta imej yang berkaitan dengan barangan produk. 






Fungsi

a) Melindungi barangan dari segi fizikal

b) Menjamin kualiti barangan

c) Memudahkan kerja penghantaran, penyimpanan dan pameran barangan

d) Menyampaikan maklumat barangan kepada pengguna

e) Mengiklankan maklumat dan mempromosikan barangan


Ciri-ciri Pembungkus Hasil Makanan



a) Logo dan Alamat Syarikat

b) Net Weight

c) Bar Code

d) Due Date

e) Motto/ Tema

f) Nama Produk Tersebut

g) Teks


Ciri-ciri Pembungkus Bukan Makanan


a) Senarai bahan

b) Keterangan tentang cara penggunaan dan pemeliharaannya

c) Berat bersih kandungan

d) Tarikh buatan dan tarikh luput (jika mengandungi bahan kimia)

e) Jenama dan ilustrasi (jika perlu)

f) Amaran jika bahan mengandungi racun

g) Logo, nama syarikat dan alamat pembuat barangan

Kriteria Penting Dalam pembungkusan
a) Warna

b) Ilustrasi

c) Muka taip (tipografi)

d) Penerangan

e) Logo syarikat, nama dan alamat

f) Bentuk bungkusan

g) Reka letak

h) Kemasan dan persembahan


Contoh Pembungkusan





" Pacakaging design will always need to satisfy a range of objectives, both practical and conceptual. Packaging share the same fundamental purpose, they are significantly different due to the character of their respective produts. Both packages are designed to contain and protect, yet they vary greatly in appearance, texture, graphics, shape, cost and structure".
                                                                                     EDWARD DENISON & RICHARD CAWTHRAY












Tiada ulasan:

Catat Ulasan